W lutym w grupie sześciolatków Niepublicznego Przedszkola ArcelorMittal Poland "Równe Przedszkolaki" zorganizowana została metoda projektu edukacyjnego pt. „Płynie czas”. Temat pojawił się w wyniku zainteresowania dzieci.
Metodę projektu rozpoczęliśmy od stworzenia siatki pojęć, dzieci zadawały pytania, na które chciałyby uzyskać odpowiedź podczas trwania naszych zajęć. Wspólnie założyliśmy kącik edukacyjny „Zegary” oraz planszę z nazwami miesięcy i dni tygodnia. W ramach projektu sześciolatki przynosiły do przedszkola zegary i książki, które zaprezentowane zostały dzieciom
z grupy.
Przedszkolaki nauczyły się rozpoznawać różne rodzaje zegarów. Poznały dawne sposoby odmierzania czasu. Nauczyły się wymieniać nazwy miesięcy, dni tygodnia, oraz pór roku. Dzieci obejrzały filmy „Byli sobie wynalazcy”, „EduKredka – HISTORIA ZEGARA”, „Specyfika zegara słonecznego”, oglądały również prezentacje multimedialną ze znanymi wieżami zegarowymi. Z uwagi na reżim sanitarny w związku z COVID-19, spotkanie z ekspertem, a mianowicie z zegarmistrzem w przedszkolu, odbyło się poprzez urządzenia multimedialne. Dzieci oglądały filmik edukacyjny „Pan zegarmistrz opowiada o zegarach”, dowiedziały się z niego, w jaki sposób powstają zegary, jak wygląda mechanizm oraz jak się naprawia różne zegary. Pan Zegarmistrz pokazał różnego rodzaju zegarki: ścienne, stojące, na rękę, budziki. Pokazał narzędzia, między innymi zegarmistrzowską lupę, która jest mu potrzebna do naprawy starych zegarów oraz zegarków. Dzieci dzięki temu poznały mechanizmy działania niektórych zegarów oraz zawód zegarmistrza. 6-latki wykonały prace techniczną „Zegar”, co sprzyjało zabawie i nauce odczytywania godzin na zegarach. Słuchały bajek i opowiadań o zegarach „Bajka o Panu zegarze”, „Jak skrzat Jagódka zbudował zegar z kukułką”, „Poznaję świat i kropka! Co cyka w zegarze?”, „Szczęśliwi czasu nie liczą! Czyli to i owo o czasie”, „Zegar, czas – przygody Fenka”. Nauka piosenki „Zegar i czas” przyszła dzieciom z łatwością i przyjemnością. Przedszkolaki tańczyły i bawiły się chętnie do piosenki „Zegar bije”. Utworzenie wielkiego zegara na podłodze pozwoliło dzieciom bardziej zrozumieć sens upływającego czasu oraz zapamiętać różnice między godziną a minutą, lub która wskazówka wskazuje godziny a która minuty, dzieci samodzielnie go konstruowały, co pozwoliło także, zapamiętać ile godzin jest w zegarze. Dzieci ustaliły, że każda ze wskazówek ma inne znaczenie, odkryły również, że zegarki elektroniczne też wskazują godziny, mimo że nie posiadają wskazówek. Przedszkolaki wykonały pracę techniczną, grupową „Zegar na wieży”. Dzięki czemu nauczyły się planowania, podejmowania decyzji, dokonywania wyborów oraz współpracy w grupie. Dzieci wykonywały również różne karty pracy dotyczące pojęcia czasu oraz pozwalające przyswoić zdobyte wiadomości.
Temat poświęcony zegarom interesował dzieci, każdego dnia dowiadywały się czegoś nowego. Na wszystkie pytania, które postawiliśmy na początku projektu uzyskaliśmy odpowiedzi. W czasie zajęć dzieci współpracowały ze sobą w zespołach, dzieliły się doświadczeniami.
Opracowanie:
Karolina Męcik
Joanna Pełka